Muziektherapie
Iedereen heeft wel iets met muziek. Misschien speel je een instrument, of kun je mooi zingen onder de douche. Voor muziektherapie hoef je niet muzikaal te zijn. Bij muziektherapie wordt muziek ingezet als middel om te werken aan bijvoorbeeld het maken van contact, vermindering van stress of leren grenzen aan te geven. Door muziektherapie kan gewerkt worden aan de doelen die vooraf besproken zijn op een leuke en leerzame manier.Muziektherapie sluit aan bij veel verschillende leeftijden omdat veel mensen wel iets met muziek hebben; sommige mensen luisteren graag naar muziek, anderen maken graag muziek of misschien waardeer je muziek in films juist heel erg.
Wanneer kan muziektherapie ingezet worden?
Muziektherapie kan ingezet worden bij verschillende problematieken en leeftijden. Zo kan er bij kinderen en jongeren gewerkt worden aan bijvoorbeeld vermindering van stressklachten of vergroten van zelfvertrouwen. Bij volwassenen kan met muziek als middel gewerkt worden aan klachten en symptomen die komen kijken bij verschillende psychische problemen, maar ook hier kan gewerkt worden aan vergroten van zelfvertrouwen of het aangeven van grenzen.
Muziektherapie bij kinderen
Muziektherapie kan al vroeg worden ingezet (vanaf de geboorte en zelfs daarvoor al), omdat het niet nodig is om een instrument te kunnen bespelen of te praten. Doordat muziektherapie op een non-verbale manier ingezet kan worden als middel, kan het breed ingezet worden bij verschillende doelgroepen.
Bij kinderen met ASS kan muziektherapie effectief zijn met name op het gebied van sociale interactie. Door muziek in te zetten als middel van laagdrempelig contact maken, kan een kind vanuit daar leren om op een andere manier contact te maken met zijn of haar omgeving (Pater & van Yperen, 2017).
Veel kinderen hebben last van (een milde vorm van) faalangst. Muziektherapie kan bij deze kinderen bijdragen aan succeservaringen en het vergroten van het zelfvertrouwen. Dit kan met name gedaan worden door simpele improvisaties waarbij het kind een instrument aangeboden krijgt waarbij weinig “fout” kan gaan. De muziektherapeut geeft het kind de ruimte en vrijheid in een beperkte keuze waardoor het kind het succes van muziek maken kan ervaren.
Binnen de muziektherapie komen vaak aanmeldingen voor een traject voor kinderen met ADHD. Muziektherapie is in te zetten op verschillende manieren, zo kan de muziek rustgevend werken, maar ook juist als uitlaatklep op een volle en/of drukke dag waardoor het kind (een deel van) de energie kan leren reguleren.
Met de Neurologische Muziektherapeutische benadering, kan de muziektherapeut eveneens met het kind werken aan concentratie en gerichte aandacht.
Een muziektherapeutisch traject
Muziektherapie is een therapievorm die ingezet kan worden voor zowel langdurige als kortdurende trajecten.
Veelal begint het traject met een intakegesprek. Ouders en kind mogen hierbij aangeven wat zij graag zouden willen voor hun kind en eventuele vragen die er zijn over muziektherapie, stellen.
Vervolgens begint een observatieperiode van 3-5 sessies. Binnen deze periode kan de muziektherapeut bekijken of muziektherapie een geschikte behandeling is, doelen opstellen en een traject uitstippelen. Het kind kan ik deze periode eveneens kijken of hij/zij muziektherapie geschikt/leuk vindt. Na de observatieperiode stelt de muziektherapeut een behandelplan op wat ouders/behandelaren kunnen inzien en feedback op mogen geven.
Vervolgens begint het traject waarbij aan de doelen gewerkt kan worden die zijn opgesteld. Zo kan er binnen de sessies gewerkt worden aan het vergroten van zelfvertrouwen, het maken van contact, het nemen of geven van de leiding of het vergroten van de aandacht. Wanneer gewenst kan er een tussentijds gesprek en/of een eindgesprek ingepland worden met muziektherapeut en ouders om de voortgang te bespreken of een evaluatie te doen.